Cake

Cake

Friday 16 December 2016

AYAM GORENG BEREMPAH DAN
SAMBAL NENAS IKAN MASIN

Resepi kali ni adalah salah satu lauk kegemaran anak-anak saya..ada lauk ni pun cukup bg mereka..byk resepi yg saya ikuti tp resepi ni bg saya yg paling saya sukai..mudah disediakan
Resepinya"
1 ekor ayam dibelah 8@12
2biji bawang merah
3biji bawang putih
Serai 3 batang
Lengkuas 2 inci
Rempah biji;ketumbar 1sudu besar
Jintan manis 1 sudu besar
Jintan putih 1 sudu besar
(Rempah2 ni ditumbuk halus)
3 biji cili api

Semua bahan2 diatas dikisar halus
Serbuk kunyit dan rempah kari 1sudu besar
Garam secukup rasa
Sedikit tepung jagung utk digaul dlm perapan ayam
Caranya:
Semua bahan2 kisar td dan rempah yg ditumbuk tadi digaul rata bersama ayam.masukkan garam dan serbuk kunyit dan kari serta tepung jagung..gaul rata dan perapkan sekurang2 nya 1 jam
Setelah tu barulah digoreng seperti biasa

 Sambal nenas ikan masin
Sambal nenas ni saya dpti dr sahabat saya Nik Rohani..selalunya saya biasa buat sambal mangga tp kali ni saya kongsikan resepi sambal yg istemewa ini.mmg sedap makan dgn nasi panas2
Resepinya..
1biji nenas saya potong spt batang mancis
Ikan cencaru masin @ ikan isi spt ikzn merah/talang/yu -dibakar @goreng kemudian ditumbuk kasar
Cili padi 6-8 biji
Cili merah 2 biji
(Ditumbuk kasar)
Air limau dlm 2 sudu besar
Garam dan gula secukup rasa
Caranya:
Gaul rata nenas,cili2 yg ditumbuk serta ikan masin yg digoreng/bakar
Kemudian perasaksn dgn gula,garam dan limau secukup rasa..

Selamat mencuba sekian resepi saya kali ini..selamat mencuba pasti tak mengecewakan..

No comments:

Post a Comment