Cake

Cake

Saturday 11 March 2017

LAKSA JOHOR


Laksa johor hidangan saya pd kali ni..lama sudah saya tak buat laksa ni tp salah satu laksa kegemaran saya ialah laksa johor..rasa rempah ,ikan masin dan udang kering dlm kuahnya membuatkan laksa ni ada keunikkan rasanya..bila ada kuah nya berlebihan saya akan keringkan sehingga menjadi serunding dan sedap dimakan dgn nasi panas-panas..laksa ni ada yg juga yg dimasak kuahnya dgn rebus semua ramuannya atas api dan ada juga yg tumis darat..saya kongsi resepi ni dr facebook saya.masa saya kecil2 dahulu bila berhariraya di kampung ayah saya di Johor laksa nilah yg saya cari dulu.pertama kali saya tgk laksa yg dimakan bersama sambal belacan..org kata laksa ni renyah sikit penyediaannya tp nak sedap saya cadangkan guna ikan parang..tp agak susah skrg nak dpt ikan parang saya guna ikan kembung campur ikan sardin sikit.

LAKSA JOHOR
BAHAN-BAHANNYA
bahan utama
spaghetti/laksa
(rebus sampai lembut)
bahan kuah
ikan sardin/kembung 15 ekor.
udang 300 gm
udang kering 100gm
ikan kurau masin(apa2 ikan isi pun boleh) 100 gm
serbuk kari 5 sudu besar
kerisik 3 sudu besar
gula melaka
garam
santan 300 gm
bunga kantan 1(belah 2)
daun kesum
asam keping 5
BAHAN KISAR
cili kering 15 tangkai
bawang merah 10 biji
bawang putih 4 biji
lengkuas 2 in
halia 2 in
BAHAN TUMBUK
jintan manis 2 sudu besar
ketumbar 2 sudu besar
(sangai dahulu pastu baru tumbuk sampai halus)
BAHAN HIASAN
timun
kacang panjang
daun kesum
bunga kantan
bawamg besar
limau kasturi
(hiris ikut mcm dlm gambar tu)
telur rebus..yg ni optional
CARA PENYEDIAAN
1)rebus ikan sampai masak,sejukkan ambik isi..blend sampai halus air rebusan jgn buang.
2)rebus udang dgn kulitnya..kemudian ambil isi dan airnya di blend sampai halus
3) rendam udang kering dan ikan masin kurau sampai lembut..pastu blend sampai halus
4)panaskan minyak...tumis bahan kisar sampai betul2 pecah minyak..masukkan rempah kari,serai dan bahan tumbuk jintan ketumbar.
5)masukkan kesemua bahan kuah...slowkan api..renehkan...sampai kuah pekat
6)kuah dah masak bolehlah dihidangkan bersama laksa dan sambal belacan.
(sambal belacan ni saya gunakkan cili kering yg direbus dlm 6 Batang kemudian saya tumbuk spt buat sambal belacan biasa.saya perahkan limau cket)

SELAMAT MENCUBA

No comments:

Post a Comment