Cake

Cake

Monday 20 February 2017

TUMIS PERIA KENTANG IKAN MASIN

Resepi saya hari ni ada sayur peria.tp kali ni saya bawakan resepi dr sabah..matan menteri pelajaran kita iaitu Tan Sri Sulaiman punya resepi..biasa peria kita masak taucu,tumis dgn telur ,tumis cili tp kali ni saya bawakan resepi yg sedap sekali..tanpa lauk lain dgn satu lauk ni pun cukup bg saya..rasa ikan masin dan udang kering nya mmg menyelerakan masakan peria ni..anak2 saya x suka peria tp bila saya masak dgn resepi ni sejak tu anak2 saya suka peria.makan dgn nasi panas2 mmg sedap.
BAHAN-BAHANNYA
-1/2 biji peria..di hiris rendam dlm air garam sebentar bg kurang rasa pahitnya
-1 biji ubi kentang ukuran besar.(dipotong dadu)
-1 keping ikan masin jenis isi spt tenggiri jeruk,merah atau talang..(digoreng dahulu)
-*2 sudu besar udang kering rendam sebentar
*4 ulas bawang merah
*3ulas bawang putih
*2 biji cili api
semua bertanda * ditumbuk kasar.
-cili merah (dihiris)
garam dan gula secukup rasa

CARANYA:
-ubi kentang yg dipotong dadu td di gaul garam kunyit dan goreng sehingga lembut
angkat toskan
-masukkan bahan yg ditumbuk td tumislah hingga garing.
-masukkan peria gaulkan dan masukkan sedikit air utk lembutkn peria.
-setelah peria lembut masukkan ubikentang goreng td,cili hiris garam dan gula secukup rasa.kacau rata
-akhir sekali masukkan isi ikan masin yg diramas cket kacau rata dan angkat

SELAMAT MENCUBA.😀

No comments:

Post a Comment